Life of a Mzungu

15 april 2019 - Kampala, Oeganda

Subjects:

-De man die bij mijn huisdeur stond

-Het beest wat in mijn eten zat

-De “cheating” boda’s

-Het studeren op een kleedje

-Safari

Week 2:

En we zijn al weer twee weken verder vandaag! Ik dacht dat de tijd snel ging in Nederland, maar Oeganda kan er ook wat van. Week twee ging heel snel voorbij, mede doordat ik en ja dat is ook realiteit ziek was geworden. Waarschijnlijk voetselvergiftiging en een virus. Maar ach daar ga je natuurlijk niet dood aan. (Of is dat wel mogelijk..😜) iedergeval we zijn weer op de been en ook al was ik ziek heb ik wel een hele toffe safari  kunnen meemaken. Dat is iets wat je echt wilt mee maken hier in Oeganda. Leeuwen, giraffen, olifanten, jakhalzen, allerlei soorten antilopen, vogels, nijlpaarden en krokodillen gezien. Nog meer maar dit vind ik al een bijzonder rijtje. Paradise would be awesome for sure!!! Hierna lekker kunnen slapen in een tentje midden in de natuur. Echt super vet. Soms hoorde je dieren naast of soms juist over je tent heen lopen. Al met al geslaagd!

Weer terug in Kampala:

Er wonen ruim 5 miljoen mensen in deze stad dus je kan het je wel voorstellen hoe chaotisch het soms hier aan toe gaat. De cheating boda’s, ze blijven het ook gewoon nog steeds proberen he. Oh yes een blanke dan kan ik expres omrijden voor meer geld of ik doe gewoon net alsof ik de weg niet weet en stop meerdere keren zodat de tijd door loopt. Of ik begin gewoon alvast de trip ook al ben ik er nog niet eens dan heb ik lekker extra geld. Boda’s zijn een soort taxi motoren die je overal en nergens heen brengen. Normaal gesproken hoeven ze alleen enkele handelingen op hun boda uit te voeren om iemand van a naar b te kunnen brengen. Maar wanneer ze een blanke zien gaat hun creatieve brein opeens op volle toeren werken. Lachen kun je hier zeker!

De velddienst is hier echt geweldig, het meerderedeel van de bevolking is gelovig. Volop gesprekken voeren en (bijna alle) mensen die luisteren is hier volstrekt normaal. Wat het natuurlijk super leuk maakt. Er is hier echt heel veel behoefte. Jenn heeft hele leuke studies en bij eentje konden we buiten in de stromende regen op een kleedje studeren. De eenvoud van de omgeving maakte het heel bijzonder. Zie onderstaande video.

Het eten, ja is hier anders maar zeker lekker. Je went er snel aan. Ze eten hier het liefst heel de dag door warm, waardoor je niet meer zo veel trek hebt in tussendoortjes. Jennifer en ik wilde op een avond lekker s avonds kool met rijst klaar maken. De kool hadden we die dag vers gekocht. Dus het water liep al in onze monden haha. Jennifer sneed de kool en vond het al vreemd eruit zien, allerlei groenige eitjes maar ging nog gewoon door met snijden. En nu komt; en ja je raadt het al, het volgende onderwerp van de reisblog aanbod: het beest wat in mijn eten zat. Wat zal ik er over zeggen, ja het was een soort groen/slijmachtige slak, die midden in de kool lekker aan het genieten was. Zijn dag kon niet meer stuk, maar wij dachten “houdoe en bedankt”. 😜 - zie onderstaande foto.

Woensdagmiddag: heerlijk weer, even ontspannen, boekje erbij, beentjes omhoog. Zie ik opeens een man die bij mijn voordeur staat. Ik denk o leuk krijgen we visite...?😜  Maar ik moet even twee keer kijken want het dringt niet echt tot me door. Hij roept: give me money. Dus ik denk hoor ik dat nou goed. Nog een keer, give me money. Dus ik roep het eerst wat in mij opkomt, sorry i dont have money i’m poor just go. Hij begint te lachen en gaat weg. Ik heb die kerel nog nooit eerder gezien. Echt heel random opeens een man bij je voordeur. Laat alleen maar zien dat ze je goed in de gaten houden hier in de buurt. Heel fijn vond ik dat niet... Bij deze wil ik alvast iedereen bedanken die ...... haha nee grapje 😜😜😜😂😂😂